İngiltere’de temkinli tüketiciler harcamayı bırakıyor
İngiliz Perakendeciler Birliği (BRC) ve KPMG tarafından yayınlanan aylık bilgilere göre ülkede perakende satışlar Ekim 2022’de yüzde 1,6 arttı.
Ekim 2023’teki yüzde 2,5’lik büyüme geçen yılın aynı ayındaki seviyenin üzerinde olsa da üç aylık ortalama yüzde 3,1 ile 12 aylık ortalama yüzde 4,2’nin altında kaldı.
Gıda satışları son üç ayda yüzde 7,9 arttı. Gıda dışı satışlar son üç ayda yüzde 1 oranında azalırken, yıllık bazda düşüş eğilimini sürdürdü.
BRC İcra Direktörü Helen Dickinson, bilgilere ilişkin değerlendirmesinde, yüksek mortgage oranları ve kira maliyetlerinin tüketici güvenini sarstığını ve perakende satışların yavaşladığını belirtti.
Pek çok kişinin Kara Cuma’da daha iyi indirim alabilme umuduyla Noel alışverişlerini ertelediğine dikkat çeken Dickinson, “Geçim krizinin maliyeti, harcamaları daha çok düşük fiyatlı ürünlere kaydırıyor. Perakendecilerin daha uygun fiyatlar sunma taahhüdünün bir parçası olarak” dedi. Noel’de müşterilerine fiyatlar artırılıyor.” “Bir düşüş görüyoruz. Ancak gelecek yılın vergileri perakendeciler için zorluk teşkil ediyor.” sözlerini kullandı.
Her kategoride düşüş
KPMG İngiltere Perakende Birim Lideri Paul Martin, ekim ayında yiyecek, içecek ve güzellik ürünlerinin satışlarını artırdığını belirterek, her kategoride online alışverişlerde düşüş yaşandığını kaydetti.
Bu durumun uzun zamandır görülen en çekişmeli Efsanevi Cuma dönemini getirebileceğini belirten Martin, şu değerlendirmeyi yaptı:
“Tüketiciler aslında bu yılın Ekim ayında, enflasyonun yüzde 11’in üzerine çıktığı Ekim 2022’ye göre daha düşük bir enflasyon ortamındalar. Ancak son 12 ayın tüketicilerin güven ve yetenekleri üzerinde büyük bir etkisi olduğuna şüphe yok. Yüksek faiz oranlarıyla birlikte “Tüketiciler paralarını nasıl harcayacakları konusunda çok dikkatli davranıyorlar. Sonuç olarak perakendecileri son 18 aydır ayakta tutan güçlü talebin kaybolmaya başladığını görüyoruz.”